Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

donderdag, mei 22, 2014

Throwback Thursday: You can't sink a rainbow

Zoals ik vorige week al vertelde, stond Klop Courant nummer 3 in het teken van het milieu. We ontvingen een ingezonden stukje in de kopij bus over het Wereld Natuur Fonds. Dit vulde echter maar een halve pagina en omdat een andere milieuorganisatie mij ook heel erg aansprak, besloot ik een klein stukje te schrijven over Greenpeace. En dan met name over The Rainbow Warrior. Ach wat zal ik zeggen… mijn liefde voor de natuur zat er al jong in :D

GREENPEACE, de Rainbow Warrior gaat nooit verloren
tekst & tekening door: Berry de Nijs

Op 15 mei 1978 ging Greenpeace hun allereerste actie voeren tegen de IJslandse walvisvaarders. En in datzelfde jaar gingen ze naar de Spaanse westkust om daar ook de walvisjagers te verjagen, door met hun rubberboten in de vuurlinie van het harpoenkanon te gaan varen. Beide acties hadden succes!
In 1985 werd de Rainbow Warrior gebombardeerd door Frankrijk. Men dacht dat ze van dit schip af waren, maar niets was minder waar. Kort na de aanslag kwam er een schip met dezelfde naam als de eerste: Rainbow Warrior.
Het nieuwe schip pakte de draad weer op waar de eerste Rainbow Warrior hem moest laten vallen. Ze begon haar Greenpeace-loopbaan met een grote reis langs diverse Europese en Amerikaanse havens. Daarna ging ze naar de Pacific, de Grote Oceaan, om actie te voeren tegen kernproeven, het vissen met drijfnetten en ter bescherming van de koraalriffen.
Greenpeace heeft weer een Rainbow Warrior: you can’t sink a rainbow! (je kunt een regenboog niet laten zinken!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown