Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

donderdag, mei 29, 2014

Throwback Thurday: mijn eerste column

We schrijven 1994, Klop Courant nummer 4. Dit nummer staat geheel in het teken van Agressie! Want zeg nu zelf, dat is een universeel thema en we hebben er dagelijks mee te maken. De redactie van de Klop Courant is dit nummer aardig uitgebreid, al is het nog steeds lastig om medescholieren zover te krijgen dat ze hun medewerking verlenen. Leraren daarentegen doen graag mee (zoals je de komende donderdagen zal gaan merken). Voor dit nummer schreef ik als hoofdredacteur voor het eerst een column! Het beloofde er een van vele te gaan worden – al wist ik dat op dat moment nog niet.

Agressiviteit, de wereld is er vol mee!
door: Berry de Nijs, V4-2

Agressiviteit, wat is dat eigenlijk? Is dat de manier waarop je reageert als iemand je uitscheldt, door meteen te gaan slaan? Of is het een soort hebzucht of jaloezie? Is dit goed of is dit slecht? Dat zijn vragen die ieder voor zich moet beantwoorden. Ik denk wel dat er twee soorten agressie zijn: de goede en de slechte agressie.

Goede agressie is volgens mij een soort fanatisme. Kijk maar naar sporters: de meeste zullen er op gebrand zijn te winnen en stellen zich dan een beetje agressief op. Hoe bedoel je dat? Dat agressief opstellen? Dat zal ik vertellen: ze zullen zich wat hard maken, ze laten zich niet passeren en sommige voetballers zullen zelfs een overtreding maken om te kunnen winnen. Andere sportmensen zullen er een extra schepje bovenop doen, door zich helemaal te geven en dan het onderste uit de kan halen om te winnen en meestal lukt dat dan ook.
Goede agressie is ook te vinden bij politici en andere zakenmensen. Zij moeten vaak stellingen verdedigen en dan moet je goed op je tegenwoord in kunnen gaan. Je moet fel zijn en doorzettingsvermogen hebben.
Ik denk dat alle mensen wel een beetje agressief mogen zijn, maar dan wel op de goede manier.

Anders krijg je de slechte agressie, zoals die van alle strijdende partijen in het voormalig Joegoslavië. En dat is volgens mij niet goed. Natuurlijk wil iedere partij winnen, maar de manier waarop dat gebeurd is niet de juiste, dit zal nooit de juiste zijn en dit zal nooit de juiste worden. Maar daar is nu eenmaal niets aan te doen, daar moeten de mensen zelf een oplossing voor zoeken.
Ook is er in de sport een vorm van slechte agressie te vinden. Zoals die ik bij het overtredingen maken noemde. Als een voetballer expres iemand het ziekenhuis in trapt, omdat hij wil winnen met zijn ploeg, dan is dat verkeerde agressie. Kleine overtredingen, zoals aan het shirtje vastpakken en van de bal afhouden zijn niet pijnlijk en behoren tot de goede vorm van agressie, die van het gebrand zijn om te winnen.

Iedereen is weleens een tikje agressief, al is het alleen maar om je staande te houden in deze wereld vol agressiviteit. Wat dat is weet ieder voor zich. Maar zorg er wel voor dat jouw agressie niet de verkeerde is, want anders blijven we met alle ellende zitten.


Illustratie © Henk de Nijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown