Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

donderdag, mei 15, 2014

Throwback Thursday: 10 vragen aan

Het is nog steeds 1993, maar Klop Courant nummer 3 komt uit wanneer ik inmiddels 15 jaar ben, iets meer durf met mijn artikelen en we themanummers willen gaan maken. Geen allegaartje van artikelen, maar een rode draad waarbij we proberen onze medeleerlingen op school te stimuleren om ook nog eens wat in de kopij bus te stoppen. Zo nu en dan lukte dat wel. Erg leuk om stukken van anderen uit te typen. Maar ook om leraren aan de tand te voelen over agressie en het milieu. Nummer 3 stond in het teken van het milieu. De 10 vragen aan werden daarom ietsjes aangepast. Dit nummer zat ik met mijn favoriete Wiskundeleraar aan de tafel: Meneer Vink. Als gefrustreerde brugpieper was mijn lust voor wiskunde al snel de grond ingeboord – en wie me kent weet dat cijfertjes niet altijd mijn vriendjes zijn – maar dankzij meneer Vink kreeg ik er weer zin in – en belangrijker nog, weer geloof in mezelf. Toch fijn, zulke leraren die met een dosis humor en veel, heel veel geduld lesgeven.

Door welke leraar is ineens het fileprobleem bij Oude Rijn opgelost? En welke leraar is slordig met papier? En wie weigert plastic boodschappentasjes? En wie vindt huilende brugklassers schattig? En waarom doen leraren niet mee aan ‘Zeg eens Eeeh…’? Je leest het hier in…

10 vragen aan: Meneer Vink, leraar Wiskunde
door: Berry de Nijs – V4-2

Dinsdagmiddag het 8ste uur. Ik ga naar lokaal 6, want ik heb een afspraak met meneer Vink. Nee, ik hoef niet na te blijven. Ik heb een interview met hem voor onze Klop Courant.

1. Hoe lang geeft u hier al les?
Meneer Vink: ‘Op deze school? Ehm… 18 jaar.’

2. Komt u wel eens te laat? En zo ja, waarom?
Meneer Vink: ‘Ik kom heel soms te laat en dan komt dat doordat ik in de file heb gestaan. Een jaar of 5 geleden was er steeds file bij Oude Rijn door verbouwingen. En als ik nu wel eens te laat in de les kom, komt dat doordat ik koffie sta te halen of omdat ik sta te kletsen.’

3. Wat vindt u van uw medeleraren?
Meneer Vink: ‘Wat een rotvraag!’ Er wordt lang nagedacht, er wordt gewikt en gewogen en tenslotte komt het antwoord: ‘Je kan eigenlijk op twee manieren naar mensen kijken. Gewoon als mensen en als leraren. Ik heb ontzettend veel vrienden hier op school. Ik doe veel met ze, ook na schooltijd. Het samenwerken tussen medewiskundeleraren loopt als een trein. Ik zit graag op school.’
Zit er concurrentie tussen?
Meneer Vink: ‘Totaal niet. Ik ben toch de beste van het stel, dus het maakt toch niet uit.’

4. Was u vroeger goed in wiskunde?
Meneer Vink: (grinnikt) ‘Jazeker. Ik had en 10 op mijn eindexamen. Is dat goed genoeg?

5. Vind u uzelf een strenge leraar?
Meneer Vink: ‘Nee, sommige leerlingen vinden van wel en dat snap ik niet.’

6. Wat zijn uw hobby’s?
Meneer Vink: ‘Ik heb twee hobby’s waar ik veel tijd aan besteed. Bridgen en volleybal.’

7. Als u mocht kiezen, welk dier zou u dan willen zijn en waarom?
Meneer Vink: ‘O…wat zou ik dan willen zijn? Ja, daar kan ik niet omheen, een VINK natuurlijk. Dat kan niet anders, dan ben je heerlijk vrij en buiten. Dan kun je fladderen en mooi zingen, wat ik nou niet kan. En je bent niet zo zwaar, zoals ik nu ben. Dat zijn allemaal fijne dingen.’

8. Weet u een leuke anekdote?
Meneer Vink: ‘De leukste is nog altijd die van de huilende brugklasser. Ik vertelde toen die mop van de drie konijntjes op het drielandenpunt. Een Duits, Hollands en Belgisch konijntje zaten met hun pootje in de val. Het Duitse konijntje bijt een pootje af en is vrij. Hij rent naar de bomen. Het Hollandse konijntje denkt: “Dat kan ik ook”, en ook hij bijt een pootje door en rent naar het Duitse konijntje. Daar gaan ze op het Belgische konijntje zitten wachten. Na een aantal uren gaan ze maar eens kijken, want ze horen hem huilen. Het Hollandse konijntje vraagt: “Wat is er?” Zegt het Belgische konijntje: “Nu heb ik drie pootjes doorgebeten en nou ben ik nog niet vrij!” En het leukste vond ik toen dat er een meisje uit de brugklas begon te huilen, omdat ze het zo zielig vond. Dat vond ik toch zo schattig.’

9. Wat doet u aan het milieu op school?
Meneer Vink: ‘Nou ik ben een sloddervos. Mijn ergste kwaal is dat ik teveel papier gebruik. Daar zijn we nou mee bezig, met het terugdringen van het papiergebruik.’
En thuis?
Meneer Vink: ‘Dan ben ik heel netjes. Gescheiden afval, eigen boodschappentas, dus geen plastic tasjes en zulk soort dingen. En… eh… chemisch afval keurig wegbrengen.’

10. Heeft u nog een goede raad of een goed advies voor onze lezers?
Meneer Vink: ‘Een goede raad? Tsjonge dat is wel weer een moeilijke vraag. Nou ik vind dat je van je schooltijd iets leuks moet maken, want als je lol hebt, gaat alles beter, zelfs leren!’

Dat was weer een goed advies, het lijkt wel of ze elk jaar beter worden…


Illustratie © Henk de Nijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown