Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

donderdag, mei 13, 2004

Besje

What's in MY name

Okay, op de één of andere manier denken veel mensen dat ik een jongen ben. Vaag. Vooral als je weet dat Berry een oudhollandse meisjesnaam is. Maar ik kan het wel begrijpen hoor. Foutje bij de verbastering uit het Engels.

Berry (wat besje betekent) is in Engeland met een 'e' ook een meisjesnaam. De jongensvariant schrijf je met een 'a'. Barry dus. Vanuit Engeland is de naam overgewaaid door de verschillende soaps, maar ook door de oorlog (met de geallieerden mee). Omdat niet iedereen precies wist hoe je de naam Barry in het Nederlands moest schrijven, deden ze dat maar op het gehoor. En aangezien een Engelse 'a' uitgesproken wordt als een 'e'...

Dat wil niet zeggen dat in Engelstalige landen Berry met een 'e' nooit een jongensnaam is; deze komt namelijk ook voor, maar dit terzijde.

Ik ben het zo langzamerhand wel gewend. Vaak gooi ik aan het einde van een mailtje bij mensen die mij nog niet kennen ff eronder dat ik een meisje ben. De oplettende, geïnteresseerde lezer pikt dat dan op en weet dan met wat ze mailen. Wie mijn weblog leest, moet toch ook wel een vermoeden hebben dat het hier om een schrijfster gaat, en geen schrijver (leuke heren bijvoorbeeld). Dus in vrienden-, kennissen- en collegakring gaat dit niet meer fout.

Nu doe ik bij mails en brieven die ik voor mijn werk verstuur altijd een handtekening onder de mail, dat begint met mw. Wat dacht ik mevrouw betekende.
Dacht ik. Want vandaag kreeg ik weer antwoord van iemand die in de aanhef begint met 'geachte heer'.
Eén keer mag je het fout doen. Meestal reageer ik leuk terug met een 'by the way'-regeltje dat ze met een meisje te doen hebben. Ik wil ze dan zelfs nog wel uitleggen dat het een oudhollandse meisjesnaam is en dat ik naar mijn mamma heet (waar ik nu nog trotser op ben dan ooit tevoren, alleen schreef mamma haar naam anders: Berrie). De meeste abuisivelijken verontschuldigen zich dan meteen. Toch maak ik ook wel eens mee dat de vervolgmail weer begint met 'geachte heer'. Dan kun je er natuurlijk op wachten dat ik heren met mevrouw aanspreek...



Allemaal naamsgenootjes, zeg nu zelf, vrouwelijke vruchten als deze hebben toch geen jongensnaam?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown