Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

woensdag, augustus 04, 2004

Wetenschappelijk ontspannend zonnetje

Let the sunshine II

Dat zonneschijn je vrolijk maakt en aanzet tot zingen, dat weet iedereen (en heb ik pas nog op mijn weblog gezet). Maar nu is het ook nog eens wetenschappelijk bewezen. Zo las ik op Internet het volgende:

Zonnestralen werken ontspannend
Dat zonnestralen een ontspannende werking hebben, is nu wetenschappelijk bewezen door Steven Feldman en zijn collega’s. De onderzoeksresultaten staan in the Journal of the American Academy of Dermatology van juli. Gedurende zes weken volgden veertien jong-volwassenen een zonprogramma op twee identiek uitziende zonnebanken. Maar: één van de twee banken was zónder UV-licht. De stemming van de jongeren werd voor en na ieder zonnebad bepaald door de onderzoekers. De jongeren die op de zonnebank mét UV hadden gelegen, bleken meer ontspannen na afloop. De onderzoekers denken dat de hersenen onder invloed van UV endorfinen aanmaken, wat een pijnstillend en euforisch gevoelseffect kan hebben. Dit kan dan ook verklaren waarom mensen steeds opnieuw naar de zonnebank gaan, ondanks het verhoogde risico op huidkanker.


Dus gewoon even lekker (maar wel beschermd met een factortje) in de zon lopen, fietsen, zitten, liggen, zwemmen, what ever, levert ook de nodige UV-straaltjes op.
Let that sun shine!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown