Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

woensdag, februari 04, 2015

Groen licht

Groen licht. Wanneer je groen licht krijgt, dan mag je heel gelukkig zijn. Dan mag je namelijk verder met een project. Alles is goedgekeurd, de lichten zijn groen, je mag helemaal los! Groen licht is er niet voor niets. Zolang het licht niet groen is, kun je beter even afwachten totdat het wel op groen gaat. Anders zouden er zomaar ongelukken kunnen gebeuren. Dat weet toch iedereen. Waarom blijven we dan massaal het groene licht negeren en steken we rustig over met rood? Met ALLE nare gevolgen van dien.

Afgelopen maandag liep ik naar huis van de apotheek en zoals altijd stopte ik braaf bij het voetgangersoversteekplaats. Het was ontzettend slecht winters weer, waarbij dikke druppels natte sneeuw mijn wasbeertjes beanie aardig aan het doordrenken was. Mijn licht echter stond op rood. En aangezien ik liever heelhuids thuis kom, drukte ik braaf op het knopje en wachtte ik op mijn groene voetgangerslicht. Twee babbelende dames naast mij stopten ook, maar een van de twee stak toch over, terwijl het mannetje op het verkeerslicht nog steeds gevaarlijk rood gloeide. Ook de lichten voor de auto’s gingen van oranje naar rood. Het teken dat het bijna kan. Hoewel dus alle lichten op rood sprongen heeft de overstekende vrouw nipt de overkant gehaald, omdat een of ander racemonster in een wit scheurijzer dik door rood kwam scheuren.

Onlangs zijn er een paar kinderen in mijn buurt zwaar gewond afgevoerd naar het ziekenhuis. In de binnenstad is een jongetje van 6 jaar onder de bus terecht gekomen en overleden. Waarom? Omdat in het ene geval de automobilist door rood kwam denderen en in het andere geval een kolonne kinderen voor een deel door het rood fietsten met alle kippenvel gevende nare niet meer terug te draaien gevolgen van dien.

Je bent niet veilig als je netjes wacht op groen, je bent niet veilig als je door rood oversteekt… ik krijg er zo langzamerhand het rambam van. Alle verkeersdeelnemers moeten maar weer eens leren wat een rood licht betekent. Toch is het niet zo moeilijk, want dit leer je al op de kleuterschool.

Rood betekent STOPPEN, STA STIL, VERROER JE NIET en TRAP OP JE REM! Weten jullie nog? Dit geldt voor IEDEREEN: voetgangers, fietsers, bromfietsers, scootmobiels, rolstoelen, skaters, hardlopers, automobilisten, buschauffeurs, taxichauffeurs, moeders met kinderwagens, oude mensen met rollators, motorrijders en vrachtwagenchauffeurs. Ben ik jou vergeten dan wil dat niet zeggen dat dit niet voor jou geldt. Het geldt voor IEDEREEN. Stop en wacht totdat je verkeerslicht op GROEN springt. Want met groen mag je lopen, rollen, rijden en racen. Eerder niet. Dan komen we pas echt veilig thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown