Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

maandag, januari 19, 2015

Blauwe Maandag…

Meestal als iemand het over een blauwe maandag heeft, dan heeft hij of zij het over iets dat hij ooit een keertje in zijn leven heeft gedaan. Zo kun je een blauwe maandag hebben gehockeyd of een blauwe maandag ergens hebben gewerkt. De blauwe maandag geeft aan dat het maar een zeer korte periode van je leven betreft. Het is eigenlijk niet eens heel erg noemenswaardig… Wat de oorspronkelijke betekenis is van een blauwe maandag is niet heel eenduidig. Wel is het eenduidig dat vandaag een blauwe maandag is: Blue Monday. De meest deprimerende dag van het jaar…

Hoewel veel mensen er nogal sceptisch tegenover staan en het een dag noemen die door de commercie is bedacht, schuilt er toch een heel wetenschappelijk onderzoek achter Blue Monday. Uit dit onderzoek is namelijk gebleken dat de derde maandag van het jaar mensen zich eerder moe en lusteloos voelen. We hebben sneller last van een dipje en zijn wat meer ‘blue’ – blue is in het Engels een emotie, dat je je wat depressief voelt. De derde maandag van het nieuwe jaar is echt zo een dag dat je tussen werk en seizoenen in gaat hangen. Je maakt wellicht de balans op over je goede voornemens om erachter te komen dat je nog niet zo ver bent als je misschien zou willen. Net als de derde dag na een operatie of ziek zijn, waarop je lichaam en geest gewoon even tegenstribbelen. Dat is Blue Monday.

Moet je je dan overgeven aan dat gevoel? Is het een excuus om – ook al voel je je niet blue – gewoon een baaldag te nemen? Ja en nee. Maar het is wel een lekker excuus om eens iets leuks te gaan doen. Naar de sauna of een solarium bijvoorbeeld. Ga lekker buiten een frisse neus halen (ook al is het koud en guur) door met de hond te gaan wandelen of een dierenpark te gaan. Ga lekker shoppen, neem iets lekkers, verwen jezelf. Helemaal als je even in een dip zit. Dan kun je er de rest van de week vast weer helemaal tegen.

Ik? Ik hou van blauw. Blauw is mijn lievelingskleur, dus een Blue Monday vind ik dan wel weer grappig. Na vorige week lusteloos, moe en ziek te zijn geweest, kan ik er gelukkig vandaag wel weer tegenaan. En anders zet ik gewoon mijn favoriete muziek op en maak een gek rondedansje door de kamer. Dan smelt je dip als sneeuw voor de zon :D … al hoop ik stiekem dat het toch wel gaat sneeuwen binnenkort…

Happy Blue Monday vandaag, maak er wat moois van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown