Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

donderdag, september 11, 2003

Leuke Heren

deel 1


Hugh jackman als Logan aka Wolverine in X-Men... wie kan er zo'n blik weerstaan?


De man en de wolf

Op 12 oktober 1968 zag Hugh Jackman in Sydney het levenslicht. Zelf ken ik de Australiër het beste van de film X-Men, die uitkwam in 2000, waarin hij het karakter van Logan/Wolverine zo overtuigend neerzet, dat ik er echt in geloofde dat deze man klauwen in zijn handen had zitten! Maar wie was nu die leuke man op het witte doek? Later leerde ik (zeg maar afgelopen jaar, toen ik naar X-Men 2 was geweest en in de media had opgezocht wie nu in de rol van Wolvie kroop) dat het Hugh Jackman was.

Kende ik hem ergens van? Moest ik hem ergens van kennen? Had ik de man niet ergens eerder gezien? Het antwoord daarop was volmondig ja, maar ik kwam er pas achter toen ik wat internetsites had bekeken en een plaatje tegenkwam van de filmposter van Swordfish (2001). Lag deze man gewoon de gehele tijd in het DVD rek zonder dat ik het wist! Maar, als je Wolvie bent gewend (zo’n ruwe diamant) dan is het haarloze gezicht van Hugh op die poster wel even wat anders!

Volgens een bio-tje op Internet heeft hij een graad in Communicatie en Journalistiek (hee… een collega!) gehaald bij de Technologie Universiteit van Sydney. Na zijn afstuderen ging hij naar de Western Australian Academy of Performing Arts in de afdeling drama. Direct na zijn afstuderen werd hem de hoofdrol aangeboden in een Televisie gevangenis serie Corelli. Zijn tegenspeelster was Deborra-Lee Furness, nu zijn vrouw.

Daarna speelde hij nog in diverse televisieseries. Hij is ook nog eens een getalenteerd zanger, wat hem de rol van Gaston in de Australische Productie van de musical Beauty & The Beast opleverde. (meer over zijn onstage, film en televisie carrière vind je hier.)

Nu vertolkt hij al in twee films de rol van Logan, bijnaam Wolverine. Met zijn adamantium skelet, stoere leren jack, klauwen en sigaar was hij in X-Men 2 veel in beeld. En daar is helemaal niets mis mee...

Wie is Wolverine?
Wolverine is een Mutant met een adamantiumskelet. Hij weet niet hoe hij daar aan komt (maar komt daar achter in X-Men 2). Hij leeft alleen en vecht voor geld (in film 1). Als hij in Battle-mode gaat schieten er klauwen uit zijn handen. Zijn skelet is niet zijn mutante gaven: dat heeft hij van iemand gekregen. Zijn gave is dat hij snel heelt, sneller dan normale mensen. Wonden sluiten voor je ogen: iedere keer dat zijn klauwen tussen zijn knokkels uitschieten en zijn huid doorboren, helen deze wonden direct na het terugschieten ervan. Logan lijkt zo'n ontzettend ruige donder: geen respect voor anderen, een einzelganger die zich aan niets en niemand bindt. Maar Charles Xavier kan hem helpen zijn verleden te ontrafelen en hij is van binnen gewoon een hele lieve, aardige vent. De combinatie maakt het zo'n interessant karakter... gespeeld door de juiste persoon!

Hugh met Halle Berry (Storm in X-Men) en John Travolta in de Film 'Swordfish'

B'Day Countdown