Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

woensdag, mei 21, 2003

Thee aanslag

'Kruidenthee slecht voor de tanden'...?

Dit was onlangs op verschillende internetpagina's en in kranten te lezen:

LONDEN (ANP) - Kruidenthee is slecht voor de tanden. Dat beweren onderzoekers van de faculteit tandheelkunde van de universiteit van Bristol in Groot-Brittannië, zo meldde de BBC zondag.

Kruidenthee zou een aanslag plegen op het glazuur van tanden. Sommige soorten van het typisch Britse drankje zouden zelfs schadelijker zijn dan jus d'orange. Het sap van sinaasappelen en de toegevoegde suikers in veel vruchtensap is zeer zuur en staat bekend om zijn schadelijkheid voor tanden.

'Veel van de onderzochte theesoorten bleken meer erosie te veroorzaken aan tanden dan jus d'orange,' schrijven de onderzoekers in een vakblad voor tandartsen. Een de grootste producenten van thee in Groot-Brittannië, Twinings, verwijst het bericht naar het rijk der fabelen. Consumenten hoeven zich geen zorgen te maken, aldus de firma.

Commentaar:
Doe mij dan nog maar een kopje thee... Trouwens, het hoe en waarom kruidenthee of thee in het algemeen je gebit zou kunnen aantasten, daar wordt met geen woord over gerept in het bericht. Ik heb er een groot WAAROM DAN bij te plaatsen, waar niet echt antwoord op gegeven wordt.
Ik weet wel dat linolzuur in bepaalde theesoorten niet altijd even goed is voor lijf en leden. En ook dat cafeïnevrije thee (theïne) beter is voor een mens.
Maar dat het slecht zou zijn voor je tanden...
Dan kun je maar beter helemaal niets meer nemen. Want overal zitten tandbedervende stoffen in. Light dranken zijn ook superslecht voor je tanden, je wordt er alleen niet dik van, wat de gewone frisdranken weer wel doen. Sappen zijn te zuur, fruit ook, net als bepaalde snoepjes, die ik voor het verwijderen van mijn speekselsteen moet eten. Zoet is ook niet goed, je wordt er én dik van én de suiker blijft ook aan je gebit plakken.
Zout is weer niet goed voor je bloeddruk, al spreken vele berichten elkaar daar ook op tegen, en bitter vinden vele mensen niet lekker. Al kan ik mij ook zo voorstellen dat dat ook niet goed kan zijn voor je gebit.
Dan maar een goede gebitsverzorging in de dagelijkse badkamerrituelen plaatsen.
Maar ik vraag mij vooral af, in wiens opdracht hebben deze tandartsen dit onderzoek gedaan... de plaatselijke koffiefabrikant?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown