Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

zondag, december 28, 2014

Mooie, lieve Moekie

Het 100.000 Dierenhuis is niet meteen mijn favoriete onderdeel van DierenPark Amersfoort. Het krioelt er namelijk van de spinnen, krekels en mieren… Ik hou niet zo van insecten – en ik ben er zeker van dat het wederzijds is – dus als ik het 100.000 Dierenhuis kan vermijden, dan doe ik dat graag. Er is overigens nog een reden waarom ik er niet graag naar binnen ga en wel de skeletten en vooral opgezette dieren. Ik kan daar niet zo heel goed tegen. Ik voel me schuldig als ik de prachtige hertenkoppen aan de muur zie hangen of een stokstaartje in een vitrinekast zie staan. Dat raakt me gewoon. Toch was er gisteren (27 december) een goede reden om het 100.000 Dierenhuis toch te betreden…

Beer Moekie
En wel Beer Moekie. Moekie is de dochter van Bolke en de moeder van Peppie en Kokkie. Afgelopen jaar is Moekie van ouderdom gestorven. Best treurig, want ze leefde haar hele leven in DierenPark Amersfoort. Ze was er zelfs geboren, getogen en dus gestorven. De medewerkers van het park waren daarom heel blij dat het mogelijk was haar als preparaat (zoals dat zo mooi heet) weer welkom te heten in het Zoölogisch Museum, dat je aansluitend aan het 100.000 Dierenhuis vindt. Als vaste Amersfoort bezoeker wilde ik toch even Moekie aankijken. En dat ging uiteraard gepaard met een lach en een paar verdwaalde tranen. Maar ik ben blij dat ik even bij haar ben gaan kijken.



Bloembidsprinkhaan
Het enige insect dat mij overigens wel interesseerde in het 100.000 Dierenhuis is de bloembidsprinkhaan. Ik speel namelijk graag het spelletje Animal Crossing (van de Nintendo) en heb menig Orchid Mantis (zoals het diertje in het Engels wordt genoemd) gevangen. Dus vond ik het leuk om dit diertje wel eventjes te bekijken en op de kiek te zetten. Dat laatste was niet makkelijk. Zo groot is deze sprinkhaan namelijk niet én hij (of zij, dat kon ik natuurlijk niet zien) had zich prachtig gecamoufleerd met de kleuren van de orchidee waarop hij (of zij) had plaatsgenomen. Want dat is wat bloembidsprinkhaantjes doen: ze smeren zich in met de kleurstoffen van de bloem, waardoor je heel goed moet kijken waar het dier zich bevindt.

Verder heb ik genoten van het Winter Wonderland in het park, evenals een Tijgertour en van de tijgertjes in de sneeuw… Maar daar zal ik later nog wel wat over vertellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown