Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

maandag, februari 17, 2014

Hieperdepiep Hoera! Sammie is 2 jaar!

Sammie is jarig vandaag! En omdat hij mijn kleine harige baby is, vier ik dat natuurlijk uitgebreid. Dat deed ik voor Bassie eigenlijk ook al, want mijn hondjes zijn bijzonder voor mij en dus wil ik een bijzondere dag niet zomaar voorbij laten gaan. Daarom heb ik voor het eerst een verjaardagstaart voor Sammie gebakken. Het recept staat in Beestachtig Lekker (bakken en koken voor je hond) van Ingeborg Pils. Dit boek had ik vorig jaar van Thomas voor mijn verjaardag gekregen en ik had al het voornemen om er uit te gaan koken. Dus waarom niet meteen goed beginnen: met een verjaardagstaart. Hoe je deze maakt, wil ik graag met je delen.


Allemaal foto's van Sammie... hij is zo gegroeid de afgelopen twee jaar!

Dit heb je nodig
Deeg: 500 gram bloemige aardappelen / 3 eieren (ongekookt) / 2 el melk / 1 tl bakpoeder / 2 el roggebloem (ik heb tarwebloem gebruikt) / 1 el suikerstroop / 3 el boter op kamertemperatuur / olie of boter om in te vetten / bakpapier

Vulling: 1 ui / 500 gram rundergehakt / 3 el olijfolie / 100 gram rozijnen / 3 hardgekookte eieren / 1 bosje peterselie, fijngesneden

Garnering: 4 el geraspte emmentaler (ik heb jonge kaas gebruikt)

En zo maak je het
1. Kook de aardappelen een dag van tevoren. Pel ze en wrjif ze door een (pureer)zeef. Bewaar de puree in de koelkast. Het pellen van gekookte aardappels gaat heel makkelijk: je schuift het velletje er zo af.
2. Pel de ui en snijd deze fijn. Bak de ui samen met het gehakt in de olijfolie tot het vlees rul wordt. Wel ondertussen de rozijnen en snijd de peterselie en de hardgekookte eieren fijn. Voeg de uitgelekte rozijnen, peterselie en eitjes toe, schep door en neem de pan van het vuur. Tip: verwarm de oven nu al vast voor op 200 graden Celsius. Ook kun je hier al de springvorm invetten en bekleden met bakpapier.
3. Meng de puree met de losse eieren, melk, bakpoeder, bloem, suikerstroop en boter. Ik heb dit met de hand gedaan, maar het kan ook met een vork, lepel of mixer.
4. Neem de ingevette en beklede springvorm en voeg de helft van het aardappeldeeg toe en verdeel daar het gehaktmengsel over heen. Schep hier de rest van het aardappeldeeg over. Het is nogal plakkerig, maar als je de lepel een beetje nat maakt dan kun je het makkelijk uitsmeren. Strooi vervolgens de kaas over de taart en plaats hem in de voorverwarmde oven voor 40 minuten. Die tijd kun je weer mooi benutten om lekker samen te spelen ;)




En na 40 minuten is de taart dan klaar! Haal hem uit de oven, verwijder de springvorm en laat hem goed afkoelen voordat je hem aan je hondje geeft. En vergeet zelf niet te proeven.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown